Passionernes genkomst

Dato: 3. april 2022 kl. 14:00 - 15:30

Passionernes genkomst

Du inviteres med tre musikforedrag til at fordybe dig først i Bachs Mattæuspassion og siden i et par af de helt nye passioner. Vi anlægger både teologiske og musikalske vinkler.

Søndag 20. februar kl 14

Organist Johan Sigvard Jensen Musikken i Bachs Matthæuspassion er himmelsk smuk og fyldt med spændende teologiske aspekter. Ved dette musikforedrag fortæller om Bachs musikalske sprog og virkemidler, og opfører udvalgte dele af værket sammen med kirkens vokalensemble.

Søndag den 20. marts kl. 14Sognepræst Andreas ThomI 1966 havde Krzysztof Pendereckis Lukaspassion premiere og den fik stor betydning i hans hjemland, det kommunistiske og ellers stærkt religionskritisk Polen. Siden er moderne musikpassioner begyndt at se dagens lys. Vi skal se nærmere på passioner af komponister som kinesiske Tan Dun, latinamerikanske Anton Golijov og russiske Sofia Gubaidulina. Vi skal se, hvordan de på eksperimenterende og ofte legesyge måder tager livtag med den kristne og den musikalske tradition.

Søndag den 3. april kl. 14Niels Grønkjær, dr.theol. og tidl. præst for Vartov og Københavns valgmenigheder.Bachs passioner er ikke bare æstetiske former uden forpligtende indhold. De giver derimod anledning til tanker om sorg og tårer, om død og forsoning, om kærlighed og splittelse. Derved bliver de også moderne.